» Halloumiburgare med mango chutney-dressing

Igår när Anna och Markus och kidsen var här så gjorde jag dessa hamburgare till förrätt. De var goda! Men de hade vart ännu godare med lite mer sting i både burgare och sås, men jag vågade inte ösa på så mycket i och med att barn oxå skulle äta. Jag gillade verkligen konsistensen på burgarna och kommer definitivt göra dem igen fast med mer chili 😋

Jag letade efter minihamburgerbröd, men hittade inga så det fick bli skivor av chiabatta istället.

Receptet fick jag även detta av samma tjej i mammagruppen som tipsade om delicatobollskakorna 😊 Receptet finns på ICAs hemsida, men jag skriver det här oxå utifall att de skulle få för sig att plocka bort det.

Ingredienser till fyra portioner:
1 morot
200 g halloumiost
1 vitlöksklyfta
3 ägg
2 msk potatismjöl
2 msk ströbröd
1 krm chiliflakes
3 msk hackad gräslök
2 krm nymalen svartpeppar
2 msk rapsolja

Mango chutney-dressing:
3 msk mango chutney
1 1/2 dl matyoghurt (10 %)

Till servering:
4 rostade grova portionsbröd
4 salladsblad
1 skivad avokado

Gör så här:
Skala moroten. Riv morot och halloumi grovt. Skala och finriv vitlöken. Lägg allt i en bunke.Tillsätt ägg, potatismjöl, ströbröd, chiliflakes, gräslök och peppar och blanda ordentligt.Forma smeten till 4 burgare (för 4 portioner). Stek dem i oljan i en stekpanna på medelvärme ca 2 minuter per sida.

Mango chutney-dressing: Blanda ihop mango chutney och matyoghurt.

Servera burgarna med rostade bröd, sallad, avokado, mango chutney-dressing och gärna ett stänk av chilisåsen sriracha. Ugnsstekta sötpotatisklyftor är gott till.

Till dessert gjorde jag denna nutellapannacotta toppad med italienska maräng spöken 😝 Det är ju ändå halloween snart 😃 Receptet finns under kategorin "desserter" för den som vill testa denna ljuvliga dessert!

På förmiddagen igår så tog vi en riktig långpromenad följt av lunch på museet. Så underbart väder! 😃



» Emily

Vad blev det för varmrätt? 🙈

2016-11-01 // 22:41:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback