» FLÄSKFILE I SOCKERKAKSFORM

När jag var och hälsade på Emily så bjöd hon på denna rätten. Så himla god och verkligen busenkel att göra! Fläskfilén blev riktigt mör! 😃 Tänk på att den krymper ganska mycket så använd inte för lite. Emily hade inga kantareller i, men det passade väldigt bra 😃

Ingredienser till 4 portioner:
800-1000 gram fläskytterfilé
1 tsk salt
1 krm nymalen svartpeppar
3 dl vispgrädde
1 dl rårörda lingon
förvällda kantareller (mängd efter smak och tycke)
4 msk koncentrerad kalvfond
2 msk kinesisk soja

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175°. Putsa köttet, salta och peppra. Lägg det i en brödform på 1,5-2 liter – det ska vara ganska trångt.

2. Blanda grädde, lingon, kantareller, fond och soja. Häll såsen i formen, se till så den kommer in under och vid sidorna. Baka mitt i ugnen till ca 70° innertemp, det tar ungefär 1,5 timme.

3. Ta upp köttet, skär i tunna skivor. Vispa ihop såsen i en kastrull och red med mjöl för en tjockare sås. Smaka av med salt och peppar.

4. Serveras med potatis och gelé och något grönt, tex brysselkål eller broccoli.



Hej Linda!
Jag bor lite längre ner på gatan, Rygatan 37.
Kikar in på din mysiga blogg & ser att du gör så fina
tårtor! Min dotter fyller 10 år & ska ha kalas söndag
2 Oktober. Finns de möjlighet att beställa en tårta av
dig, och vad kostar de i så fall?

// Lina Gunér


Svar: Hej och tack! Vad roligt att du frågar! Dessvärre så har jag lagt beställningar av tårtor lite på is. Har inte lika mycket tid längre så jag försöker prioritera :)
Linda Einemark

2016-09-16 // 21:09:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback