» HUSBILSRENOVERING

I våras förra året köpte vi en husbil som jag renoverade invändigt. Jag månade allt vitt, bytte handtag, bänkskivor i köket, målade plastmattan, bytte gardiner och fixade med mycket annat. 

I år var det dags för att måla om luckorna då jag gjorde en snabbfix förra året och sprayade dem med graffitifärg vilket resulterade i att den lätt skavdes av när man kom emot med tex naglarna. Så nu har jag målat dem på samma sätt som jag månade snickerierna i övriga bilen. Dvs med Jotuns häftgrund och sedan halvblank snickerifärg från Alcro. Nu verkar det sitta som berget! 

Jag har även målat väggarna vita på toaletten. Den är inte superkul nu heller med sin plastinredning, men den är iaf fräschare :)

Jag har hängt upp vimplar, gjort en ampel till köket, satt upp en knoppbräda vid ingången och "kaklat" i köket med dekorplast från Palux.se. 

Mattorna på golvet är jag väldigt nöjd med då de även går att sitta på ute och de är lätta att flytta på så man kan tex lägga en under fötterna när man käkar frukost om det är kallt på golvet vilket det är nu på våren!

Annars funkar allt fint! Nåja, bilen startade inte först, men så fort vi laddat startbatteriet så gick motorn igång utan problem. Värmaren gick inte heller att tända, men efter en del googlande så hittade jag en instruktion (till en 20 år gammal värmare!) och det visade sig att det satt två batterier innanför höljet som behövde bytas. Vem hade kunnat gissa det lixom?! :) 

Här kommer lite uppdaterade före och efter bilder!

(null)

Gamla Bettan är ju ingen skönhet utvändigt, men det kunde vart värre. Ska spraya den gulnade plasten vit över hjulhus och trappsteg vit här fram över. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Tänk vad lite vit färg, ekskivor och dekorplast kan göra! 

(null)

Längst bak i husbilen var tidigare en U-soffa, men vi har gjort om utrymmet till en säng och satt ett draperi in mot resten av bilen. Det går fortfarande att ha en U-soffa. Bordet och de svängda dynorna är i källaren. Bra om husbilen en dag ska säljas tänker jag :)

(null)

(null)

Fack till höger där vi har böcker, blöjor och annat barnfix. 

(null)

Framåt i husbilen. Golvet är som sagt ommålat. Dynorna får vara som de är då en del sitter fast (och är omöjliga att få bort... jag har försökt!). Annars hade de vart snyggt att klä om dem. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Som sagt. Det har hänt lite :). Teven ska bort och ersättas med en "svarta tavlan" att skriva upp inköp på. Vi har aldrig använt teven! 

(null)

Toaletten. Den är som sagt inte jätterolig, men vart iaf lite fräschare när väggarna blev vita istället för sunkgråbeige. 

(null)

Längtar vi till sommaren eller vad?! :)

Funderar även på att göra en sån här säng till Emmett som bara står på våra sängbottnar och inte fästs någonstans. Då hade jag och Joel kunnat ligga tillsammans i bak. Dock så är det väl väldigt trivsamt om den lille marodören hade vart så nöjd med att ligga "själv" i en säng över våra fötter..

(null)



Hej! Jättefint jobb! Funderar själv på att måla om i min husbil. Har också liknande gråa dynor och har funderat på att "måla" dem med chalk paint. Kanske vore något för er 🙂

2023-10-17 // 23:43:29

Hej! Jättefint jobb! Funderar själv på att måla om i min husbil. Har också liknande gråa dynor och har funderat på att "måla" dem med chalk paint. Kanske vore något för er 🙂

2023-10-17 // 23:43:30

Hej! Jättefint jobb! Funderar själv på att måla om i min husbil. Har också liknande gråa dynor och har funderat på att "måla" dem med chalk paint. Kanske vore något för er 🙂

2023-10-17 // 23:43:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback