» ST:A LUCIA

Igår var det Lucia, men vet ni varför vi firar Lucia? Det visste knappt jag så jag googlade :o) Jag hade väl mina aningar om att hon var ett helgon som förmodligen blivit mördad eller offrat sitt liv för en god sak. För det är väl ungefär så man helgonförklaras? Men om historien är sann så är den faktiskt lite grymmare än så. 

Hur som haver, helgonet S:ta Lucia levde i Syracusa på Sicilien på 300-talet då det var straffbart att vara kristen. Det sägs att hennes fästman angav henne efter att hon givit bort sin hemgift åt de fattiga.

Som hämnd stack hon ut sina ögon och skickade dem till sin fästman. Hon blev dömd att brännas på bål men lågorna vek undan och till slut blev hon dödad genom att ett svärd stacks in i halsen. Hon dog martyrdöden år 304.

Igår var vi i Oscar Fredriks kyrka och titta på luciafirande. Vi lyckades inte norpa de bästa platserna precis. Längst bak på en läktare hamnade vi så om man förblev sittandes så såg man inget luciatåg, MEN man hade en väldigt fin utsikt över ett fantstiskt tak *hehe* Nåja, när man stod upp så såg man iaf halva luciatåget :o) Det var en maffig kör på runt 60 pers och det hela var väldigt vackert. Jag rös många gånger när de nådde upp till de höga tonerna. Speciellt under "Stilla natt". Skumt det där. Varför ryser man egentligen när man hör något man gillar? För inte kan det vara enbart av de höga tonerna. Barn till exempel skriker ju ofantligt högt ibland, men den enda reaktionen av det är kalla kårar längs ryggraden.. Får nog googla det oxå! :o)

Imorn så ska jag och Joel gå på "10 år med Robert Gustavsson". Det ska bli roligt! Dock så har jag hört lite variernade om föreställningen så vi får väl se.. :o)

Angående rysningarna.. Nu har jag googlat och hör och häpna (eller inte) Det är ingen som vet varför man ryser när man hör bra musik. Iaf inte om man ska tro en artikel på Shalgrenska Akademins hemsida. Attans då! Jag ville ju veta!




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback