» TURBOSNABB FILMJÖLSLIMPA


Här kommer ett superbra recept på en matig och fruktigt limpa. Det bästa av allt är att brödet inte behöver jäsa alls! Satsen räcker till en stor limpa eller två mindre. Igår slevade jag upp smeten i de här rosa formarna från Åhlens. Jag har en bra aning om vem jag ska ge dem till.. ;o)

Ingredienser:
4,5 dl filmjölk
1 dl sirap
1 dl torkade aprikoser
1 dl hasselnötter
1 dl russin
1 dl vetekross
1 dl rågkross
1 dl havregryn
2,5 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön
1,5 tsk bakpulver
1,5 tsk bikarbonat
2 tsk brödkryddor

Strössel:
solroskärnor & pumpafrön

Gör så här:
Blanda sirap och filmjölk i en bunke. Hacka frukten och hasselnötterna mycket grovt, blanda med russinen och alla de torra ingredienserna och rör ner i filmjölken. Lägg ett smort (viktigt!) bakplåtspapper i en avlång brödform så att pappret sticker upp över kanten. Fyll formen med den tämligen lösa smeten, strö över lite solroskärnor och grädda brödet i mitten av ugnen i 200 grader i 45 minuter. Titta till brödet efter halva tiden, är det lite mörkt kan man lägga över ett pakplåtspapper. Det här brödet är väldigt gott och mättande!



Ser mycket gott ut!

Bröd på filmjölk och bikarbonat är så smidiga att baka. Problemet är ju att man äter desto mer av dem...

2010-07-21 // 17:49:55
» Lotta

Oh...de där måste jag nog testa att baka någon gång.



Tusen tack Linda=)

Jag har faktiskt haft extra mycket energi till att greja, under nästan hela graviditeten konstigt nog:)

2010-07-21 // 22:29:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback