» FLUFFIGA LUSSEKATTER

Igår bakade jag lussekatter och lyssnade på julmusik, mysigt! Jag är trött på alla lussebullsrecept med kesella i. Saftiga? Ja visst, men jag tycker oxå att de blir lite väl kompakta. Så den här gången körde jag på ett gammalt klassisktrecept. Om du gör dem lite lagomstora så räcker en sats till ca 25 lussekatter.

 

Ingredienser:
12 dl vetemjöl
3 dl mjölk
1.25 dl strösocker
100 g smör
1 st ägg
0.5 tsk salt
0.6 pkt jäst
1 paket saffran
russin
1 st ägg till pensling 


Gör så här:

1. Smält smöret i en kastrull och häll sedan över mjölken. Låt det svalna till 37 grader och häll då i matberedaren. Smula i jästen och rör om tills den lösts upp. Tillsätt då saffran, salt, socker och ägg.

2. Blanda i hälften av mjölet. Tillsätt sedan mjöl decilitervis tills degen känns lagom fast.

3. Kör degen på mellanväxeln i 8 minuter eller knåda den i 15 minuter. Låt degen sedan vila i rumstemperatur, övertäckt med en handduk, i 30 minuter.

5. Rulla ut till avlånga strängar, cirka 30 centimeter långa. Forma dessa till lussekatter.

6. Lägg lussekatterna på en plåt med bakpapper. Tryck in russin i vardera ände.

7. Jäs under handduk i ca 45-60 minuter. Katterna ska växa till dubbel storlek. Sätt ugnen på 225 grader. Knäck ett ägg i en kopp och rör ihop lätt.

8. Pensla försiktigt med äggstrykning och baka av dem i cirka 6 minuter. De ska vara ljusa.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback