» MUMSIG VITKÅLSLASANGE

Igår så gjorde jag ett gäng lunchlådor med vitkålslasange. Så här efter semester svullandet så tänkte jag börja äta lite nyttigare och för mig så betyder det att dra ner på småätandet och kolhydrater. Därför så hittade jag på den här lasangen som i princip är som en vanlig lasange fast med vitkål istället för pasta, plus att jag skippade mjölet i såsen. Det blev faktiskt riktigt gott! Och då menar jag inte helt ok som i ett substitut till vanlig lasange utan gott på riktigt ;o) Nedan för bilderna så hittar ni receptet.


Ingredienser:
750 gram blandfärs
4 hackade tomater
1 gul lök
Knappt ett halvt vitkålshuvud
2 msk tomatpuré
4 vitlöksklyftor
2 köttbuljongtärningar
1 msk soja
1 msk torkad basilika
1 tsk vitlökspulver
½ dl vatten
salt & peppar

4 ägg
4 dl grädde 40%
2 dl fet creme fraiche
½ tsk salt

ost att strö över

Gör så här:
1. Skär bort den grova delen av roten till kålhuvudet. Lägg det i en gryta med kokande vatten. Plocka bort bladen allt eftersom de lossnar och mjuknar (man kan behöva peta lite) och klipp bort den grövsta delen.

2. Sätt ugnen på 220 grader.

3. Hacka löken och bryn den lätt. Lägg över i en skål.

4. Bryn köttfärsen så den blir genomstekt. Tillsätt hackade tomater, tomatpuré, buljongtärningar, pressad vitlök, vitlökspulver, soya, basilika, salt och peppar (ganska mycket peppar :) och vatten. Låt puttra några minuter.

5. Vispa ihop ägg, grädde, creme fraiche och salt i en skål.

6. Bred ut köttfärsblandning i botten på en form. Strö över lök. Häll över 1/3 av såsen och täck med vitkålsblad. Gör ytterligare ett lager på samma sätt och avsluta med ett lager köttfärsröra, lök och sås. Strö sist över ost.

7. Grädda i cirka 40 minuter.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback