» LEMON CURD CUPCAKES

Igår bakade jag mini cupcakes. Himla söta blev de! Bokstavligt talat ;o) Dekorationerna är gjorda i hemmagjord sockerpasta. Frostingen är en klassisk creme cheese frosting med en touch av lemon curd, men jag tyckte allt att den var i sötaste laget, och då är jag inte ens så känslig för sött. Nästa gång ska jag ta testa att ta hälfen ost och hälften grädde så får vi se om den blir lite mindre söt.


Ingredienser till 25 st mini cupcakes:
115 gram rumstempurerat smör
1 1/4 dl socker
2 ägg
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk mjölk

Lemon curd frosting:
100 gram Philadelphiaost
3 msk lemon curd
50 gram rumstempurerat smör
3 dl florsocker

Gör så här: Sätt ugnen på 180 grader. Rör socker och smör poröst. Tillsätt äggen, ett i taget och rör smeten slät emellan. Tillsätt mjöl, vaniljsocker och bakpulver och rör ihop. Tillsätt sist mjölken och rör till en tjock jämn smet. Fyll små formar till lite mer än hälften med smet. Grädda i ca 15 minuter eller tills muffinsen fått en fin färg. Låt muffinsen svalna.

Lemon curd frosting: Rör ost och smör smidigt, tillsätt lemon curd och blanda väl. Rör till sist i florsockret. Spritsa ut frostingen på cupcakesen. Dekorer med varfritt pynt. Jag gjorde eget med hjälp av sockerpasta och pastafärg. På Paduro så hittade jag en bricka för att blanda färg i. Den fungerade aldeles utmärkt som "torkstation" för att få lite form på blommorna.






vilka söta cupcakes, såg goda ut med :)

2011-03-28 // 19:25:23

Åh det ser helt underbart gott ut! :)

2011-03-28 // 19:49:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback