» RABARBERMARMELAD


Imorse så dukade jag och Joel upp en riktigt helgfrukost med massor att välja mellan. Mysigt att sitta och äta frukst länge om man har tid tycker jag! :o)

Bland frukostalternativen fanns rabarbermarmelanden som jag gjorde i veckan. Den var god, så jag kan rekomendera er att testa om ni har rabarber hemma.

Jag delade receptet nedan på fyra, då blev det så mycket som på bilden.

1 kg  rabarber 
1 st  citron(er) 
1 st  apelsin(er) 
1 kg  socker, (ca 11 dl) 
1 msk färsk riven ingefära



1. Skölj rabarbern och skiva den. Borsta citron och apelsin rena i varmt vatten. Riv skalet och pressa ur saften.

2. Blanda rabarbern med hälften av sockret samt skal och saft av citron och apelsin i en bunke. Täck med plastfolie och låt stå ca 12 timmar i rumstemperatur.

3. Häll över i en gryta och koka ca 20 minuter. Rör om då och då.

4. Rör ner resten av sockret lite i taget. Koka upp igen och koka kraftigt utan lock i 15–20 minuter till en temperatur på 107–108 grader.

5. Rör ut ingefäran i lite av marmeladen och rör sedan ner det i grytan.

6. Ös upp i rena varma burkar. Sätt genast på lock och ställ burkarna upp och ner tills marmeladen har kallnat.





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback