» KÖTTGRYTA MED KANTARELLER

Idag har jag gjort en köttgryta med kantareller. Grädden och vinbärsgelén i grytan gjorde verkligen susen. Joel sa att det var den godaste köttegrytan han smakat. Då blev jag glad! :o)

Ingredienser:
500 gram grytbitar av nötkött
1 köttbuljongtärning
vatten
1 lök
1 vitlöksklyfta
3 lagerbland
2 dl kantareller
1 msk tomatpuré
1 msk vinbärsgelé
½ msk soja
2 dl grädde
salt & peppar

Gör så här: Stek köttet i grytan tills det fin färg. Krydda med salt och peppar. Häll på vatten så att det precis täcker köttet. Tillsätt lagerblad och buljongtärning och låt puttra i 1 timma. Lyft ibland på locket och tillsätt mer vatten om det skulle ha kokat bort. Tillsätt skivad lök och hackad vitlök och låt puttra ytterligare ½ timma tills köttet är mört och faller sönder. Tag upp lagerbladen. Tillsätt grädde, kantareller, gelé, tomatpuré och soja. Låt koka upp, reda av med mjöl och krydda med salt och peppar efter eget tycke.

Ikväll är Joel på fest så jag får underhålla mig själv. Jag ska laga mig lite smulpaj till efterrätt tror jag och sen krypa upp i soffan med en påse godis och kolla på film. Mysigt :o)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback