» Tom Ka Gai (kycklingsoppa)

Då har man klarat av första arbetsdagen efter semestern då. Det kändes faktiskt helt ok. Tror att det har att göra lite med att det inte är så fint väder. Arbetsmoralen blir lixom lite större då :) Tyvärr så har jag lyckats dra på mig en kostig halvförkylning som inte vill ge med sig. Tung i huvudet och lite hostig. Kände av det redan i onsdags. Hoppas det går över snart så man kan komma igång och röra på sig. Hoppas verkligen min hälsa inte blir som förra vintern då jag var förkyld till och från säkert fem gånger.
 
Jag var helt säker på att svaret på bygglovsansökan hade kommit idag när jag såg brevet från Mölndal Stad. Döm av min besvikelse när jag öppnade kuvertet och såg tråkig info om sophämtning istället. Väntan fortsätter..
 
Idag har jag iaf lagat kycklingsoppa, eller Tom Ka Gai som den heter på thailändska. Den blev god, varm och spicy så nu är jag lite snuvig oxå *hehe* Jag provade en ny god krydda "persilade". Jag köpte den för att ha den i en dressing, men den funkade ju till soppa med :) Tyvärr så hade jag lite oflyt och glömde chilifrukten på bandet i affären så det fick bli torkad istället. Lite tråkigare utseende, men smaken var ändå helt ok :)
 
 
Ingredienser:

1 lime (riven och saft från en halv)

4 dl kokosmjölk

4 dl höns-/ kycklingbuljong av koncentrerad fond eller tärning

1 tsk persilade (krydda innehållandes lök, vitlök, persilja etc)

ca 3 cm ingefära, riven

5 salladslökar (strimlade)

300 g kycklingfilé, i tunna skivor (lättare om den är havt frusen)

1/2-1 röd chili, urkärnad, i strimlor

1 nypa salt och en lite större nypa socker

hackad persilja att toppa med

 

Gör så här: Koka upp kokosmjölk, buljong, limeskal och ingefära. Låt soppan sjuda ca 5 minuter. Lägg i kyckling, persilade, salladslök och chili och sjud tills kycklingen precis är genomkokt, ca 5 minuter. Smaka av med limesaft, salt och socker.

 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback