» WORKING OUT AT HOME

Så här efter semestern så är jag verkligen sugen på att komma igång och träna. Känner mig verkligen förslappad och behöver göra något åt det. Frågan var bara vad? När jag pluggade i Växjö så gymmade jag väldigt intensivt. När jag sen flyttade till Göteborg så hade gymlusten försvunnit till stor del, men det dåliga samvetet gnagde så jag gick ändå och köpte ett gymkort.
 
Jag kan väl inte dirket påstå att jag tränat så där värst intensivt på gymmet de senaste åren. Att gå på pass har aldrig varit min grej, men i höstas så fick jag ett ryck och trodde att det kanske kunde bli min nya grej!. Så fel jag hade. Om jag ska ranska mig själv så tror jag det beror på tre saker:
 
1. Jag vill kunna vara flexibel och åka träna när jag vill. Inte behöva passa en tid. Att man sedan behövde boka upp sig på alla pass en hel vecka i förväg gjorde ju det hela inte bättre. Ibland glömde man och gjorde man inte det så infann sig lixom känslan av tvång att gå dit just för att man bokade upp sig en vecka tidigare och inte för att man var sugen.
 
2. Jag kan kan pressa mig själv. Det gjorde jag bra alldeles utmärkt när jag gymmade! Men att ha en ledare som pushar och pushar när man känner att man håller på att dö var inte min grej. Sen blir jag stressad av alla andra som inte verkar ha några tankar på att ta en liten paus.
 
3. Den här är lite småpinsam. Jag ser inte mig själv som en tävlingsmännsika, men jag tror jag hade lite svårt för att det var så många som åtminstonne såg ut att vara 1000 gånger piggare än vad jag var.
 
 
Jag känner nu att jag kanske har kommit på min grej. Nämligen hemma träning! För nån vecka sedan så beställde jag de här träna-hemma-videorna på Amazon.com och idag kom de. Snabbt och smidigt! Jag tänker börja med "Jillian Michaels 30 day Shred" (ni vet hon som är tränare i Biggest Loser USA).
 
Programmet består av tre nivåer. Varje nivå ska köras 10 dagar i sträck eller tills man byggt upp styrkan för att gå vidare till nästa steg. Varje nivå består av 3 minuter styrka, 2 minuter kondition och 1 minut mage. Dessa moment körs sedan i intervall i cirka 20 minuter + uppvärmning och streching.
 
Jag har preics gjort Level 1 och göta petter vad jobbigt det var, MEN jag fuskade inte! Där emot så var jag som en blöt fläck på mattan när jag var klar *hehe* Men det kändes verkligen som att det tog. Jag var anfådd hela tiden och musklerna darrade så nog var det bra träning alltid. Och allt man behöver är ett par hantlar och eventuellt en matta. Jag gick och köpte 1 kg hantar. Jag trodde nog ändå att dessa skulle vara på tok för lätta, men med så många upprepningar som det var så visade de sig vara alldeles lagom i de flesta övningar. Nu finns det inga ursäkter för att inte göra ett pass. 30 minuter går lixom bara inte att påstå att man inte hinner med (plus en kall dusch efteråt då *hehe*) Nu känner jag mig utpumpad, lite starkare och gladare ;o)
 
De andra viderorna blir till att prova när jag är klar med Gillians video :o) Om ni är nyfikna på hur "30 Day Shred" funkar så kan ni kolla in Youtube här



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback