» DEN PERFEKTA VANILJFUDGEN

Kommer ni ihåg alla fugeexperiment jag gjorde förra året? Nu har jag äntligen hittat det perfekta receptet! Den här fudgen blir len och precis lagom mjuk och go i konsistensen. Inte seg som kola, men inte heller smulig :) Viktigt att tänka på är att röra hela tideni kastrullen och att inte ha för hög värme för då sockrar den sig.
 
Ingredienser:

300 g socker

1 burk kondenserad mjölk

80 gram smör

70 gram glykos

100 gram vit choklad

2 tsk Vaniljessens

 

Gör så här:

Sätt vit choklad över ett vattenbad så den är smält och klar när det är dags att röra i den i fudgesmeten. Blanda allt utom vailjessensen och chokladen i en kastrull (helst teflon). Låt den koka på svag värme, 3,5 av 9 ungefär under ständig omrörning tills den får en ljusbrun färg och precis når upp till 115 grader eller när du tycker den har en lagom konsistens när du gör kulprovet. Tag av från platten och rör i den smälta chokladen och vaniljessens. Häll sedan upp i en lagom stor form (ca 30x30 cm)



Måste prova! Men lite frågor...ska det vara sötad eller osötad kondenserad mjölk? Glykos=glykossirap? Hur mkt vaniljstång motsvarar vaniljessensen? Har nämligen vaniljpulver så måste omvandla ;-) Tack tack!

Svar: Hej! Oj, finns det olika kondenserad mjölk? Har nog inte tänkt på om den jag köpt varit osötat eller sötad. Jag brukar köpa min på Ica. I år säljs glykos i halvstora sirapsflaskor i vanlig mataffär. Tror bestämt den kallas glykossirap. Det är denna jag använt mig av,. Mycket billigare än de små fåniga och vasinnigt dyra tuberna som man kan köpa apoteket. Vet inte riktigt hur mycket vaniljpulver som vaniljesses motsvarar, men jag skulle tro att det är ungefär 1:1. Var försiktig bara om du anväder vaniljsocker så det inte klumpar sig när du har i det. Jag har inte vågat testa med vanligt vaniljsocker, men provar du så får du gärna berätta hur det gick :) Tänk på att koka på svaaaaag värme :) Lycka til!
Linda Einemark

2012-12-12 // 12:41:04

Det gick åt skogen :-( provade två gånger, men redan vid 110 grader så hade det bränt båda gångerna. Letade upp ett annat recept som inte brände men de blev inte lika fina som dina och grymt söta!

Svar: Va tråkigt att det inte gick bra. :o( Det här felet gjorde jag förra året då jag gjorde typ fem försök innan jag blev nöjd. Tricket är att koka på väldigt svag värme och rör hela tiden.
Linda Einemark

2012-12-15 // 13:17:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback