» BILDER FRÅN TANZANIA DAG 7-16

Dag sju på morgonen åkte vi från vårt hotell uppe i bregen i Tanzania mot flygplatsen. På vägen stannade vi på "Cultural center" där vi fick oss en dos historia samt en chans att köpa ännu lite fler sovenirer :o) På eftermiddagen lyfta flygt mot Zanzibar. Från flygplatsen så var det en timmas bussresa till vårt hotell Sultan Sands. Hotellet var jättefint och maten var kanon! Bilden ovan är tagen i receptionen.

I sånna här små hus bodde vi. Det fanns AC på rummet, MEN strömen gick typ sex gånger varje natt och var borta i runt 10 sekunder och varje gång så stängdes AC:en av så man var tvungen att sätta på den igen *grrr* Och den behövdes, det var 35 grader varmt och väldigt fuktigt.

Poolen

Stranden var jättefin.. när det var flod! Det skiljde cirka tre meter mellan ebb och flod så när det var ebb så kunde man gå nästan ända ut till revet som låg cirka 2,5 km bort. Vattnet var borta från cirka klockan elva på förmiddagen till halv tre på eftermiddagen. Sanden var så hmila vit att man verkligen blev bländad om man inte hade solglasögon på sig.

På kvällarna dukade de runt poolen och det serverades buffe med mycket grillat å annat gott!

Firre :o)

En uatv dagarna på Zanzibar åkte vi på sightsing där vi besökte en kryddodling samt Stone Town. På bilden ovan ser ni muskot och det röda runt är amarulla, det som man anväder i likören ni vet :o)

En kille klättra upp i en palm och plockade ner cocosnötter som vi fick dricka av.

Ananas, och jag som trodde de växte på träd *hehe*

Innan vi åkte vidare fick vi snygga hattar, halsband, slips och handväska gjorda av palmblad :o)

Vi besökte Stone Town. Staden var inte så fin som jag trodde att den skulle vara. Den var mycket mer smutsig och sliten. Det fanns i princip inte ett enda hus som inte skulle behöva renovers. Till och med deras stolthet "House of Wonder" var i särskilt bra skicka. Detta hus sägs vara det första hus som fick elektricitet och vatten, där av namnet.

Något som var fint var alla vackra snidade dörrar. Den här dörren var ingången till den "store" slavhandlaren "tipu tip".

"The African House" Var tidigare en samligsplats för sladrivare och annat rikt folk.

"The African House". Fin utsikt över hamnen där alla slavskeppen kom och gick. Hemskt!

Utanför huset där Freddy Mercury växte upp. Det syns inte på bilderna, men det var otroligt varmt! Helt stilla och säkert 35 grader. När man svettas på armarna då vet man att det är varmt!

Näst sista dagen åkte vi på en snorklingstur.

Vattnet var sjukt turkost!

Fåglar

Snorkligen var helt ok, firrarna var fina, men revet var tyvärr dött och var inte så fint. Sen var det ganska mycket vågigt så det var lite svårt att undvika att få vatten i snorkeln, men det var helt klart värt det och det var underbart att få komma ut på havet!

Grand finale! På flygplatsen på Zanzibar. Jag sov nästan hela den långa flighten så när vi tog mark i Göteborg förra onsdagen halv tio på morgonen så var det en glad och inte så farligt trött Linda som klev av planet.

Resan var verkligen hur bra som helst. Allt flöt på bra, vi har fått se och uppleva massor och jag har ett gäng fina minnen som jag kommer att bära med mig länge!

Sen var det naturligtvis underbart att träffa min älskling igen! När jag var singel och kom hem från en längre resa så blev jag nästan alltid lite deppig för allt kändes så tomt, ensamt och händelselöst helt plötsligt, men så kände jag inte alls den här gången. Nu var det bara roligt att komma hem! :o)

» Sanna

Åh vilka härliga bilder, stranden ser alldeles underbar ut...