» MIDSOMMAROSTPAJ

När jag var inne på Ica strax innan midsommar så bjöd de på den här ostpajen och eftersom jag ändå tänkt svänga ihop en Västerbottenpaj så tyckte jag det kunde vara en god ide att smaka på ett alternativ till en sådann. Det visade sig att den var väldans god! Så det fick bli att jag gjorde den pajen till midsommar istället. Innan servering så skulle den värmas på i 150 grader i 10 minuter, men vi hade inne den aningen för länge så den blev lite väl rinnig i mitten så tänkt på det kära vänner om ni gör den här, dvs värm inte på den för länge! Bortsett från rinnet så var den jättegod! Och grymt fet! *haha*
 
Ingredienser:
150 gram smör
3½ dl mjöl
1 ägg
 
150 lagrad ost tex gruyére eller cheddar
100 gram parmesan
150 gram ädelost eller gorgonzola
2 dl creme fraiche
4 ägg
2 dl vispgrädde
1 tsk salt
1 krm peppar
 
Gör så här: Sätt ugnen på 225 grader. Mixa smör, mjöl till en smulig massa. Tillsätt ägget och arbeta ihop till en deg. Låt degen vila i kylen i 20 minuter. Riv den lagrade osten och parmesanost grovt. Kavla ut degn, täck en pajform med den, nagga botten, klä kanterna med aluminiumfolie och grädda pajskalet i 10 minuter. Vispa ihop ägg, creme fraiche, grädde, salt och peppar. Fördela den rivna osten i pajskalet. Smula över gorgonzolan och häll över äggblandningen. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 20 minuter. Det gör inget om den är lite svalpig i mitten för den kommer att stelna när den kallnat.
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback