» FOCACCIA

När Elisabeth och Markus och Andreas och Marie var hemma hos oss på middag så hade jag gjort focaccia. Ett himla smidigt och gott bröd att göra där man inte ens behöver knåda degen. Nästa gång så ska jag nog dock blanda i lite rosmarin i själva degen för att få ut mer smak. Här nedan hittar ni receptet, jag gjorde dock bara en halv sats och det både räckte och blev över till 6 personer.
 
 
Ingredienser :
50 g jäst
7 dl vatten
2 tsk salt
0,5 dl olivolja
13 dl siktat dinkelmjöl
2 msk olivolja till pensling
1 dl svarta oliver,
hackade soltorkade tomater
2 msk färsk rosmarin, grovhackad
1,5 tsk flingsalt
 

Gör så här:

1 Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till fingervärme, 37 grader. 2 Rör ut jästen i lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, salt, 1/2 deciliter olivolja och mjöl. Arbeta degen kraftigt till den känns smidig, den ska vara ganska lös.

2 Låt degen jäsa under duk 30– 40 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.

3 Häll ut degen i en långpanna med bakplåts-papper och tryck ut den med mjölad hand. Pensla degen med oliv-olja och strö över oliver, tomater, rosmarin och flingsalt. Låt jäsa under duk cirka 15 minuter.

4 Grädda brödet i mitten av ugnen cirka 25 minuter. Låt brödet svalna lite och servera det nygräddat. Skär brödet i rutor och dela dem till över- och underbröd.

 

Ps. Ja, detta är ett tidsinställt inlägg och jag bloggar inte på konferansresan. Ds

 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback