» DEVLI'S FOOD CHOCOLATE CAKE MED HALLON CURD

 
 
Å hej vad det regnar idag! Riktigt ruskeväder som vi säger på slätta :) Men det är en perfekt dag för att baka! Jag har svängt ihop blåbärsbullar och två sorters småkakor. Alltihopa blev riktigt bra om jag får säga det själv ;-p Det är lite extra kul när det blir som på bilden när man provar något för första gången. Gör man till exempel småkakor och är lite osäker på om mängden vetemjöl är rätt så är det alltid bra att provkaka en kaka först innan man tjoffar in en hel plåt med kakor i ugnen. Flyter de ut för mycket så är det bara att knåda in lite mer mjöl. Flyter de ut för lite, ja då är det bara att svära lågt för sig själv och gilla läget. Möjligen kan man knåda in mer smör, men det har jag aldrig provat så det är inget jag rekomenderar. Därför är det bättre att vara lite försiktigt med mjölet från första början. Men nu var det ju inte småkakor som jag skulle skriva om utan tårtan som jag bakade till Emelies 30-års fest. Det blev en väldigt chokladig historia med hallonfylling, helt enligt beställning från Emelie :o) Den här gången så gjorde jag tre separata bottnar och inte en hög som jag sedan delade på tre. Jag vet inte riktigt om jag tyckte att det blev så stor skillnad, men god blev tårtan iaf! God och mastig :o)
 
 
Ingredienser:

200 gram  mjukt smör

3 dl ljust muscovadosocker

1 dl ljus sirap

4 st ägg

3 dl mjölk

5 dl vetemjöl

1 dl kakao

3 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

200 gram choklad

 

Chokladglasyr:

4 dl vispgrädde

400 gram choklad

3 msk smör

 

1½ dl grädde

50 gram vit choklad

50 gram ljus choklad

50 gram mörk choklad

 

Hallon curd:

450 g hallon

1 dl socker

50 g smör

3 msk maizena majsstärkelse

2 äggulor

 

Gör så här:

1. Rör smör, socker och sirap poröst, tillsätt äggen ett i taget och rör slätt emellan.

2. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker i en annan skål. Häll i det växelvis med mjölken. Hacka chokladen fint och tillsätt den sist, rör till en jämn smet.

3. Smörj och bröa tre lika stora runda formar och fördela smeten i dem. Grädda i ca 225 grader mitt i ugnen i 20 minuter. Låt bottnarna svalna helt.

 

4. Koka upp hallonen så att de blir mjuka. Pressa dem genom en sil och släng kärnorna. Häll tillbaka i kastrullen och tillsätt socker och smör och låt koka upp. Låt sedan svala lite  vart efter du tillsätter äggulorna, rör om så allt blandas. Tillsätt maizenan samtidigt som du rör. Sätt tillbaka kastrullen på platten och fortsätt röra tills krämen tjocknat. Var noga så att krämen inte börjar koka för då blir den grynig. Låt svalna.

Hallon curden ser mer ut som tomatsås på bilden, men det är hallon curd. jag lovar :)
 

5. Koka upp grädden till glasyren, hacka chokladen och rör ner den i den varma grädden. Tag kastrullen från värmen och rör tills all choklad har smält. Tillsätt smöret. Ställ undan glasyren tills den svalat och fått en lagom tjock konsisten för att bre och att spritsa. Om den skulle råka bli för fast så kan du bara micra den i några sekunder.

6. Bred hallon curd på första bottnen och halloncurd som du blandat med grädde på det andra lagret.

7. Spackla hela tåren med chokladkrämen och spritsa dekorationer.

8. Smält de olika chokladsorterna var för sig och häll sedan ut dem på en skärbräda. Med hjälp av en degskrapa så kan du sedan forma rullar när chokladen stelnat. Lägg rullarna på tårtan lite huller om buller :)

 


» Maja

Vilken fantastiskt fin tårta! Det kan vara den snyggaste jag sett någonsin. :)
Tack för mycket inspiration och en fin blogg. Jag läser den ofta men är dessvärre väldigt dålig på att kommentera.

Ha det gott!


Svar: Hej!
Roligt att du tyckte den va fin! Och roligt att höra att du följer min blogg :)
Linda Einemark

2013-05-01 // 22:16:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback