» BAILEY'S CUPCAKES

Idag har jag bakat cupcakes, eller ja, jag gjorde själva muffinsen igår, men jag har gjort frostingen och dekorerat dem idag :o) Jag är inte så mycket för sprit i kakor, men de här cupcaksen blev riktig goda! Jag trodde inte att själva muffinsen skulle smaka så mycket Bailey's som den gjode, men det blev en rund och god Bailey's smak, men utan själva alkoholsmaken. Me like :o) Jag tror dessutom att jag har hittat en frosting som jag gillar. Tidigare så har jag ofta gjort en på enbart philadelphiaost och florsocker och jag tycker att man måste tillsätta så vansinnigt mycket florsocker för att den inte ska bli rinnig vilket gör den väldigt söt. Dessutom så tycker jag den blir lös i konstistensen ändå, men det kanske bara är jag :o) Att vispa smör fluffigt och sedan tillsätta lite philadelphiaost och florcoker blev där emot väldigt bra. Sen behöver man ju inte smaksätta med Bailey's om man inte vill, man kan ju ha i lite vad som helst :o)

 

 
Jag trodde jag hade massor med muffisformar i min baklåda, men icke! Därför är jag lite missnöjd med färgmatchningen på dessa *hehe* Men nu har jag en större anledning till att köpa fler formar. Jag har alltid försökt unvika att gå banans bland muffinsformarna för jag trodde att jag hade så många men så var ju inte fallet :o)

 

Ingredienser:

4 1/2 dl vetemjöl

3 dl strösocker

2 1/2 tsk bakpulver

1 nypa salt

1 dl kakao

2 ägg

2 dl hett vatten 

1 1/2 dl creme fraiche

1/2 dl Bailey´s

 

Gör så här:

Blanda alla torra ingredienser i en skål, rör om med en ballongvisp så alla klumpar försvinner. Tillsätt ägg, vatten, creme fraiche och Bailey´s. Vispa på låg hastighet tills allt är väl blandat. Vispa sedan i ytterligare 3 minuter tills du fått en blank och smidig smet.

Placera ut muffinsformar i en muffinsplåt och fyll dem till 3/4 med smet. Grädda i 180 grader i 18-20 minuter.

 

Bailey´s frosting:

200 g rumstempurerat smör

50 gram philadelphiaost

4 dl florsocker

3 msk Bailey´s

 

Gör så här:

Vispa smöret med balongvisp tills det är vitt och fluffigt, tar några minuter, tillsätt philadelphiaosten och vispa tills att är blandat. Tillsätt sedan florsockret lite i taget. Ha sist i likören och blanda väl. Spritsa frostingen på dina cupcakes och dekorera med strössel.

 
Muffinsen fick en väldigt toppig och söt form.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback