» NYA ENTRÉN ÄR KLAR :)

Japp, då var den äntligen klar då, vår nya fina entré! :) Jag måste säga att det känns jättekul men en stor härlig entré där det finns gott om plats att ta på sig skorna och att svänga runt :o) Bänken som jag byggde för nån vecka sedan är målad och så även fönstren. Det var ett jäkla pill att måla fönstren måste jag säga. Det gick inte att använda maskeringstejp för det fäste inte på gummitätningen mot spröjsen, men jag använde mig av en spackelspade som jag lixom höll mot gummikanten och då var det lite lättare att få snygga raka linjer än att måla på frihand. Locket till bänken är gjort i 15 mm mdf (sväller eller krymper inte vid väderväxlingar) och sitter fast med gångjärn så innuti så finns det massor av förvaraing för skor ;o)
 
Tapeten heter Herbarium och kommer från Borås Tapeter. Det var bra kvalitet på tapeten, men det var ändå ett litet helsike att få upp den. Efter en hel del svärande så konstaterade jag att tapetsera inte är min grej. Resultatet blev väl helt ok om man inte inte synar den i skarvarna (bokstvaligt talat), men jösses vilken tid det tog och vad trixigt det var runt dörrfodret. Jag har sålt lite möbler här i veckan och alla som kom och hämtade dem blev väldigt förtjusta i tapeten. Bra betyg. Personligen så är jag helnöjd! :o) Lampan i taket är köpt på Indiska och är en favorit :o)
 
Klinkersen har vi köpt på Svenska kakel i Mölndal och under ligger ett värmegolv. Taket är av pärlspont och är först kvistlackat med shellack och sedan målat tre gånger med pensel. Även detta tog sin lilla tid och resulterade i ömmande axlar. Spegeln som vi hade i gamla hallen får behålla sin mörka färg ett tag till. Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska gå loss med sprayburken och färga den vit.
 
På Blocket så hittade jag hatthyllan och skostället. Passar rätt bra med golvet tycker jag. Egentligen så hade jag väl tänkt mig något vitt från början, men nu får det vara så här... tills jag ändrar mig *hihi*
 
I en stor mattaffär på Backaplan bredvid Ö&B så hittade jag den här runda trasmattan virkad av jeanstyger i olika nyanser. Dynorna på bänken kommer från Nille. Först så köpte jag dem i en mer turkosgrön färg då det inte fanns tillräckligt många i den här färgen, men de passade inge bra så jag fick byta dem till dessa. På köpet fick jag se Angered centrum *hehe* Vart åker man inte för att får det man vill ha :o)
 
Även vaserna har jag köpt på Nille. Fejkblomman kommer från Haga Hem på Frölunda torg. Paris-bok-gömman minns jag inte vart jag köpt och den lilla skinnboken är Joels väldigt gamla dagbok. Tycker sånna här gamla skinnböcker är så fina!
 
Här ser ni ljusstakarna som jag köpte på Bruka när vi var uppe i Sthlm. Gillar dem massor. Den lilla Iittala vasen fick jag av Joel när jag fyllde år. Glas burkarna är köpta på Backa Quality Outlet och klockan på Cinco i Mölndals centrum.
 
Det enda jag klurar på nu är hurvida jag ska ha några gardiner eller ej. Jag tycker spröjsen är så fina så jag vill inte dölja dem och jag gillar att det kommer in mycket ljus, men det känns kanske lite kalt, eller vad tycker ni?
 
En fönsterlampa kommer väl upp så smångingom. Tänkte jag skulle försöka hitta någon gammal och spray den med kopparfärg :o) Måste bara hitta en lämplig lampa först och det verkar inte vara det enklaste för jag har spanat ett tag nu.
 
Nu ska jag fräsch till mig sen möte upp finaste Sabina för middag och drinkar. Ha en skön fredag!
 


» Hanna

Riktigt fint och tapeten är helt underbar! Förstår att ni är nöjda.

2013-05-31 // 15:20:50

Jag tycker absolut inte att du ska ha gardiner...underbart med vackra fönster...vill du ändå ha ngt kan du juh välja ett par skira vita långgardiner bara...

2013-06-03 // 09:28:38
» Maja

Jättefin entré! Inga gardiner tycker jag. Dels för att fina fönster ska man inte dölja, och dels för att gardiner inte passar i en hall sådär. :)

2013-06-09 // 22:25:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback