» CALIFORNIA VACATION!

Ni kanske tycker det har varit lite väl tyst här på bloggen den senaste månaden. Det beror nämligen på att jag och hjärtat har semestrat i USA i tre veckor! Joel är lite (läs: mycket!) nojig för att vi ska få inbrott så därför lovade jag att inte blogga om att vi var borta. Tråkigt, men vad gör man inte för husfriden och jag får väl erkänna att det kanske är bättre att ta det säkra föra det osäkra :o)

Vi började vår tripp med att hälsa på min bästa kompis Åsa och hennes Per som bor i San Francisco. Åsa agerade den perfekta guiden och tog oss med till alla ställen värda att se. Per var också en bra guide :o), men han jobbade på veckorna så vi fick bara njuta av honom över helgen.

Efter SF så hyrde vi bil och körde Highway 1 ner mot Los Angeles där vi spenderade några dagar. Sen körde vi vidare mot Las Vegas och Grand Canyon och efter det tillbaka mot SF genom Death Valley och nationalparken Yosemite. Ni kanske inte tänkte så mycket på hela "USA stänger ner" rubrikerna här hemma i Sverige, men för oss så innebar det att ALLA nationalparker var stängda och i USA så är typ allt nationalparker, till och med Alcatraz. Varje morgon så höll vi tummarna när vi tittade på nyheterna och hoppades att det skulle vara över. Vi hade flyt och de öppnade upp Crand Canyon och Yosemite en dag innan vi skulle dit. Alcatraz kunde vi ta dagen innan vi skulle flyga tillbaka hem då vi hade en natt i SF innan planet lyfte.

Det var en helt fantastisk resa som jag sent kommer glömma och Joel var det perfekta ressällskapet :o)

Vi tog MASSOR av bilder, typ 8 gig med bilder så här kommer bara ett litet axplock.

Kringelikrokiga Lomabart Street i San Francisco. Eftersom Åsa körde runt på oss så fick vi verkligen uppleva backarna i SF på nära håll. Och vilka backar det var. Jösses alltså, det är ingen stad jag hade valt att cykla i direkt!

Jag hittad en alldeles fantastisk julavdelning på Macy´s!'

Godaste lunchen på The Cheeseckae Factory på taket till Macy´s! Själva cheese cakesen gick inte av för hackor de heller, men det var liiiiite finare än goda faktiskt, men bara lite ;o)

Gatan med "the postcard view" husen.

Över helgen så åkte vi till vindistriktet Napa Valley som ligger bara 1½ timmas bilfärd nordost om SF. Från 22 grader i SF så var det runt 30 grader varmt här. Knäppt att så få mil kan göra så stor skillnad på temperaturen. Jag äääälskade Napa, hur mysigt som helst att åka runt till olika vingårdar och smaka på vin. Övernattade gjorde vi i området en söt stuga om vi hyrt.

Vackra vyer!

Samma helg så åkte vi även ner till Santa Cruz där grabbarna cyklade och jag och Åsa passade på att göra en blixtvisit till stranden för att käka lunch.

Tog man färjan över San Francisco Bay så kom man till ett mysigt och lite lyxigt område som hette Marina (tror jag). Här strosade vi runt och käkade en lång lunch med grym utsikt över SF.

Så där ja, då har vi hyrt bil och är på väg utmed kusen på Highway 1 mot LA. Hela kusten runt Big Sur var helt fantastiskt vacker och mäktig. Vi gjorde en övernattning på vägen mellan SF och LA i Cambria och det funkade fint, men hade vi haft mer tid så hade man lätt kunnat stanna två nätter utmed vägen för det fanns massor av fint att se. Här är vi vid stranden i Carmel.

Carmel

STORA vågor! Ibland missbedömde man kapaciteten av dem en aning *hehe* Jag hade inte velat bli utsugen till havs av de vågorna. Hemska tanke.

Big Sur utmed H1.

Big Sur

Här är vi längre söder ut efter Big Sur, minns inte riktigt vad stället hette.

Piren i Pismo Beach.

Här hade de jättegod yoghurtglass! Glassen och toppingen tog man själv och betalde sedan per vikt. Det fanns väldans mycket goda grejer att välja på! Det här glasskonceptet fanns iof lite varstans upptäckte vi sen :)

Surfare i Pismo beach.

I Santa Barbara så åt vi Fish and chip på piren. Jag gillade Santa Barbara jättemycket! Här hade jag definitivt kunnat spendera några fler dagar!

Shopping/restaurang gatan i Santa Barbara.

Och så var vi i LA! Här på Rodeo Drive där vi shoppade loss. Not! *hehe* Svinigt dyrt, men det var kul att se gatan.

Farmers Market/ The Grove. Jättemysigt ställe med god mat!

Santa Monica beach.. och Joel :o)

Venice beach :o)

Joel passade in alldeles utmärkt på muskelstranden :o)

Power walk till Venice från Santa Monica där vi bodde på...

..Santa Monicas äldsta hotell The Georgian.

Joel... Santa Monica Pier i bakgrunden.

Samma pir på kvällen. Ganska trist på dagen tycker jag, men mysig och färgglad på kvällen :o)

Las Vegas! Utsikt från vårt hotellrum :o)

Helt galna hotell över allt!

Fremont Street. Gamla Vegas där allt började. Coolt gata där man spänt upp någon form av nät i taket där man visade musikvideor.

Joel "var tvungen" att ta kort med han från baksmällan :o)

Hoover dam

Panorama över Hoover dam.

På vägen till Grand Canyon så gjorde vi ett stop i en by utmed legendariska Route 66.

Grymt vacker utsikt! Det var så stort så det var svårt att greppa hur stor och hur djupt det verkligen var. Man fick nästan upplevelsen att stå framför att vykort.

Vegas by night

Helt surialistisk stad, men väl värd ett besök! Vi såg två shower, komikern Carrot Top och "Mystic" med Circle du Soleil. Carrot Top var helt ok, men Circle du Solei var magiskt!

På väg mot Yosemite genom Death Valley. Jag hade fått för mig att det skulle vara hur långa och hur raka vägar som helst, men det visade sig vara helt fel. Det var öken så klart, men man åkte genom en vacker dal som omgavs av berg. Temperaturen visade på knappt 30 grader, men så var det ju höst också.

Vår braiga SUV! Väldigt skön att köra och med GPS så var det lätt som en plätt att hitta. Tempot i USA passade min körstil perfekt *hehe* Som mest så tror jag det var sju filer åt samma håll. Helt galet, men det gick hur bra som helst!

Death Valley

Här har vi lämnat Death Valley och är på väg mot Mammoth Lake där vi ska spendera natten innan vi fortsätter mot Yosemite.

High five i Mammoth Lake ;o)

Här har vi precis passerat Tioga Pass och är nu inne i Yosemite National park.

Det var så himla vacker över allt!!!

Vi besteg en "dome". Närmare bestämt Lambert Dome. Ganska så jobbigt på 9000 feet då vi inte hunnit anpassa oss något vidare värst till den höga höjden.

Mäktigt!

Olmstedt Point

Olmstedt Point. Långt där nere står vår bil..

Jättelika sequoias i Mariposa Grove. Många av de här träden var flera tusen år gamla och hade överlevt ett antal skogsbränder. Häftigt.

Krama ett träd :o)

Jättestora och fina kottar.

Man kände sig ganska så pluttig

Och nej, stugan var inte alls speciellt liten.

Utsikt från Glacier Point

Glacier Point

Vackra hjortar

Underbara höstfärger i skymning i Yosemite Valley!

Inne i nationalparken fanns inte jättemånga matställen, men vi käkade middag i Curry Village på ett ställe som hette Curry Village Pavillion. Lite bamba över det hela, men väldigt god köttfärslimpa med en rejäl klick mos till :o)

Tillbaka i SF. Dimman ligger tät över Bay Bridge..

Sista dagen gick vi en guidad tur på Alcatraz. Riktigt häftig upplevelse! Det var väldigt fuktigt och rått och jag vill inte ens föreställa mig hur det måste ha varit att sitta fånge där, men och andra sidan så fick de nog vad de förtjänade de som hamnade här.

Rastgården.. tämligen spöklikt..

I fjärran bortom dimman så kan man ana San Francisco som en illusion.

Snipp snapp slut. Det var den resan det och den var grym! Vi han med massor och det var inte direkt någon slapparresa, jag tror vi sov ut en dag, men det var det värt för nu är sinnet fyllt med nya upplevelser och erfarenheter :o)

» Pappa

Väldigt fina bilder Stumpan. En sådan resa skulle man göra, men nu är det lite sent. Vi får hålla oss i Sverige med husbilen.

Svar: Vadå sent? Det finns ju guidade bussturer man kan göra med svenska guider. Precis som den ni gjorde i Kina :)
Linda Einemark

2013-10-28 // 11:12:50
» Emily

Åhh vilka fina bilder!! Ska bli kul att höra mer om er resa till helgen! Kram

2013-10-28 // 20:21:39

Hej hej! Åh, det är min drömresa. Så kul att läsa om. Ni verkar haft ett fantastiskt upplägg. Och vila, ja det kan man ju göra hemma hela hösten... Kram (från en gammal bloggläsare som nyss hittat hit igen...).

Svar: Hej Marie! Ja det var verkligen en fantastisk resa! Nackdelen är bara att varje gång man är ute och reser så får man mersmak och vill ge sig iväg igen :o) Kul att du hittat tillbaka till mig :)