» BYGGA DRIVBÄNKAR

 
I förrgår precis lagom till när jag åkte hem från jobbet så klarnade det upp och blev jättefint väder! Who would have thought lixom? :o) Jag och Joel var iväg i helgen och kompleterade vårt restlager sedan altanbygget med ytterligare några meter trall till drivbänkarna jag tänkt bygga. Sagt och gjort så fick jag ett ryck och snickrade ihop fyra stycken drivbänkar. De blev rejäla och rätvinkliga så jag är tämligen nöjd med mig själv *hehe* Över tre av drivbänkarna så ska jag ha fönster som vi sparat sedan vi bytte ut dem i köket. Jag ska bara puttsa till dem lite och dra över dem med ett lager vit linoljefärg innan jag skruvar dit dem. Även drivbänkarna ska få sig ett lager med färg :o)
 
Följande behövdes till en drivbänk: 
6 x 1,4 m (120 x 28 mm) Här utgick jag från längden på fönstren.
6 x 0,8 m (120 x 28 mm)
4 x 0,48 m (45 x 45 mm)
ett gäng rostfria trallskuv
 
Först kapade jag till alla delarna med sticksågen och sedan så gjorde jag ändarna på 45 x 45 stolparna spetsiga på bandsågen för att de ska kunna tryckas ner i jorden. Jag började med att skruva ihop de båda kortsidorna. Sedan ställde jag dem upp och ner och skruvade dit brädorna på ena långsidan. Efter det så välte jag upp hela historien och skruvade dit brädorna på den andra långsidan. Klart! Lätt som en plätt!
 
Nu väntar jag bara på att lönnen ska tas ner i helgen, sen kan jag placera ut dem, fylla dem med jord och plantera i dem! Måste hitta något bra ställe att köpa jord på oxå. Jag köpte åtta säckar på Plantagen i helgen, men jag inser att de inte kommer att räcka långt så jag ska försöka hitta något ställe där man kan köpa ett lass med jord att lasta på kärran.
 
För er som undrar om tryckimpregnerat verkligen är så bra för att odla så kan jag bara svara: Hälften av brädorna har legat utomhus och gottat till sig ett år så där har nog endel skit gått ur dem. Jag tänkte även klä insidan av drivbänkarna med plast/presenning. Dels för att jorden inte ska sippra ut genom springorna och dels för att trät ska hålla längre. Sedan har jag googlat lite och det verkar inte vara någon större fara att använda tryckimpregnerat. Jag menar det är ju en försvinnande liten del av års kosumptionen som kommer att komma från dessa drivbänkar, plus att jag tror nog att de grönsaker man köper i butik är än mer farliga. Tänker på besprutning och dylikt...
 
Jag tog bilderna med mobilen igår när jag var klar så därför är kvaliten lite kass.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback