» SNÖIGA JULGRANS CUPCAKES (LINGONPEPPARKAK CUPCAKES MED SMART VANILJFROSTING)

Jag gör min sista vecka på det uppdrag på Volvo Lastvagnar som jag haft nu i 2½ år. Tyvärr så är det stora nedskärningar på den avdelning som jag jobbar (chassi) vilket innebar att jag fick gå. Tråkigt, men samtidigt så tror jag att de som är kvar får det ganska tufft det kommande året. Lika många projekt, men mindre folk att bemanna upp dem med. Jag ser det från den ljusa sidan och förhoppningsvis så öppas en dörr som jag hade varit för feg för att kliva ut genom om jag tryggt suttit på ett uppdrag :o)
 
Hur som helst så tänkte jag skämma bort dem lite extar den sista veckan så idag hade jag med mig dessa juliga cupcakes till ett av mina projektmöten jag håller. Det som blev över hamnade som vanligt på "fikabordet" på min avdelning :o)
 
Eftersom cupcaksen skulle åka till jobbet så ville jag inte pudra över florsocker förrän precis innan de skulle ätas. Det finns risk för att det smälter över natten i kylsåpet annars. Men jag var så klart tvungen att testa på en :o)
 
Jag testade ett nytt recept på frosting den här gången som jag blev väldigt nöjd med! Den fick en god smak och en härligt fluffig konsistens! Skönt att slippa använda kopiösa mängder philadelphia ost och florsocker när man gör en frosting. Låt er inte avskräckas av det den kokta redningen, det blir gott, jag lovar!!! Jag smaksatte endast med lite vaniljstång som jag lät koka upp med mjölken, men denna frosting är en utmärkt bas och går så klart att blanda med vad man vill, typ nutella, jordnötssmör, någon god essence, citronskal osv. Tänkt bara för att inte tillsätta för mycket vätska då frostingen kan bli rinnig och har man riktigt otur kan den skära sig. 
 
Ingredienser (muffins)
3 ägg 
2½ dl socker
1 tsk vaniljsocker 
70 g smör 
2 msk pepparkakskrydda 
1 dl  lätt crème fraiche
4 dl mjöl 
2 tsk bakpulver 
1 nypa  salt 
1 dl  rårörda lingon
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader varmluft. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt. Smält smöret med pepparkakskryddan och blanda det med creme fraichen och sedan med äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten tillsammans med rårörda lingon. Sätt muffinsformar i en muffinsplåt och fyll till 2/3 med smet. Grädda i cirka 25 minuter eller tills de känns torra inuti (testa med en sticka :o)
 
Frosting utan färskost:
3 msk vetemjöl
1½ dl mjölk
140 gram florsocker
125 g rumsvarmt smör/margarin
 
Gör så här:
Skaka mjölk och mjöl. Låt koka upp under ständig omrörning tills det blivit ett tjockt klister där man kan se botten av kastrullen när man rör. Häll över i en skål och låt svalna i rumstemperatur. Vispa smör och florsocker lätt och fluffigt. Om du haft lite dålig framförhållning (som jag :o) så kan man micra det kylsåpskalla smöret några sekunder på full effekt i micron. Men inte för länge, det får inte bli rinnande! När du vispat i cirka 3 minuter så har smöret blivit vitt och fluffigt. Tillsätt då det avsvalnade "klistret" och vispa på full effekt ytterligare en minut tills allt är väl blandat. Vill du tillsätta någon smak och färg så gör du det nu och vispar slätt efteråt. Kyl fostingen en stund i kylskåpet tills konsistensen blir lite fastare. För att spritsa höga granar får den inte vara för mjuk. Gör man lägre dekorationer så behöver frostingen inte kylas.
 
När muffinsen kallnat så spritsar du på frostingen. Jag använde Wiltons tyll M1. Stjärndekorationerna är gjorda i flowerpaste. Pärlemokulorna är köpta på Tårtdecor (har jag för mig :o)
 
 


Så fina! Kul idé med spritsade granar, dina kollegor blir verkligen bortskämda.

Svar: Tack :o)
Linda Einemark

2014-11-26 // 07:15:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback