» ÄPPELMUFFINS MED NÖTCRUMBLE

I veckan gjorde jag de här äppelmuffinsen som jag hade med mig till Anna och Markus. Joel fick smaka på en när jag bakat dem och det vat ett himla tajat över hur goda de var. Kommentaren "de var jättegoda och då gillar jag inte ens äpplemuffins" tycker jag var gullig. Att de kanske var lite extra goda kan ha att göra med smöret (och all kärlek ;) som användes vid bakningen *hehe*

 
Är det bara jag eller ser de ut som matfunnins med tomat och russin? *hehe* Nästa gång så ska jag nog lägga i lite smet i muffinsformen, hiva i lite äpplen och sen toppa med mer smet. Den här gången så la jag äplena överst med cruble över och de sjönk inte riktigt ner. De blev väldigt goda, men utseendemässigt... Njaaaa *hehe*
 
Fyllning:
3 äpplen
1 msk smör
2 msk socker
1/2 msk kanel

Crumble:
60 g smör, kallt
4 msk havregryn
8 msk hasselnötter, hackade
4 msk socker
1 msk vetemjöl

Muffinssmet:
2 ägg
1 1/2 dl socker
100 g smör
2 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Kärna ur och skär äpplena i centimeterstora bitar. jag tycker det är fint om man behåller skalet på. Stek bitarna i smör, socker och kanel tills de blir lite mjuka. Blanda ihop alla ingredienserna till toppingen med en gaffel. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Smält smöret och tillsätt mjölken. Blanda de torra ingredienserna i en annan bunke. Rör ner smörblandingen växelvis med mjölblandningen i äggfluffet. Lägg en klick smet i muffinsformarna. Lägg i äppelbitarna och täck med mer smet. Avsluta med att toppa med hasselnötscrumlen. Grädda i ugnen 20-25 minuter tills de är genomgräddade.
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback