» BARNTÅRTA MED DJURTEMA

I veckan så har jag förberett en 2 års tårta som jag färdigställde igår. Som ni kanske förstår så är det lite pill med en sån här tårta, men det är kul! I början av veckan så gjorde jag alla dekorationer och bakade tårtbotten som jag frös in. Det är lättare att skära den i snygga lager om den är lite halvfrusen. I onsdags gjorde jag fyllningarna. I torsdags fyllde jag den och i fredags täckte jag och dekorerade jag den.
 
 
Tårtan består av ljusa bottnar med tre lager fyllning beståendes av hallonsylt, vitchokladmousse och hallonmousse. Hela tårtan är spacklad med grädde och täckt med marsipan. Alla dekorationer är gjorda av sockerpasta förutom hästens metspö som är gjort av ståltråd och brun tråd.
 
Hallonmousse (räcker till ett lager i en tårta):
200 g hallon
0.5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 gelatinblad
100 g philadelphia
2 dl vispgrädde

Gör så här:
1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
2. Koka upp hallonen tillsammans med socker och vaniljsocker, tills bären släppt det mesta av vätskan.
3. Sila bären och smält sedan ner gelatinbladen i saften, låt svalna.
4. Vispa under tiden upp grädden.
5. Blanda samman blåbären med philadelphiaost och vänd sedan ner grädden i ostblandningen. Låt stå kallt en stund innan den fyller en tårta.
 

Vitchokladmousse (räcker till ett lager i en tårta):
150 g vit choklad
2 dl vispgrädde
100 g färskost

Gör så här:
1. Hacka chokladen i små bitar och lägg i en bunke.
2. Värm grädden i en kastrull. Den får absolut inte koka.
3. Häll den heta grädden över chokladen. Rör tills chokladen är smält.
4. Ställ in i kylen för att svalna, gärna över natten.
5. Lägg i färskosten och vispa upp till en bra konsistens.

 
 
Hästen sitter på en sten och fiskar. Vattnet är gjort av dekorations gelé. Recept nedan.
 
Ingredienser:
1 msk gelantionpulver
1 msk vatten
1 dl vit sirap
 
Gör så här: Lös gelantinet i vattnet ett par minuter. Micra på full effect i 15 sekunder till rinnande konsistens. Rör i sirapen och micra i ytterligare 20 sekunder och blanda väl. Låt svala något och bred sedan ut gelén. När den stelnar blir den som gummibjörna i konsistensen ungefär. Det går fint att lägga dekorationer av sockerpasta i vattnet. De smälter inte.
 
 
Tycker att kossan blev väldigt söt. Han ser så där förnöjd ut på något vis :)
 
 
Bäääääääääää! :o)
 
 
Hästen fick ett lite pillemariskt utseende *hehe*
 


» Maja

Jösses vilken fin tårta! 😀

Svar: Tack! :o)
Linda Einemark

2014-09-14 // 19:24:56
» Maria

Tack för inspirationen! Gjorde den här tårtan idag till min födelsedag (fast utan djurtemat) och vilken hit det blev! Det blev dock så mycket vitchokladmousse kvar så jag spacklade tårtan med den (istället för grädde) innan jag la på ett marsipantäcke, blev supergott! :) Detta kommer nog bli min bröllopstårta med! :)

Tack för en härlig blogg! :)

Svar: Åh va roligt att höra att du gjort en liknande tårta :o) Det var ju väldigt fiffigt att spackla den med den vita chokladmoussen. Bra tips, det ska jag oxå testa! :o) Jag fick dock ingen över, men sen gillar jag ganska mycket fyllning oxå :o)
Linda Einemark

2014-09-21 // 00:15:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback