» LINDAS GRANOLA

Granola eller Crunchy är müsli som man sockrat en aning och bakat krispig i ugnen. Mycket gott att toppa yoghurten med! Jag förstår inte varför jag inte gjort min egen granola tidigare?! Mycket godare än köpt och super enkel att göra! Dessutom så vet man precis vad som är i och man kan söta den efter behag. 

 

Ingredienser:

4 dl havregryn
2 dl kruskakli
1½ dl linfrön
1½ dl solroskärnor
1½ dl pumpakärnor
2 dl kokosflinor
1 dl grovt hackad mandel
1 dl grovt hackade hasselnötter
1 msk kanel
1½ tsk kardemumma

1 dl torkade tranbär
1 dl russin


2½ dl koncentrerad äppeljuice
½ dl honung

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser utom russin och tranbär. Blanda ihop äppeljucie och honung och rör ner detta i müsliblandningen. Bred ut smulorna på en bakplåtspappersklädd djup plåt. Låt torka i ugnen i 30 minuter. Rör var 10:e minut så att granolan inte bränns. Den bränns nämligen ganska lätt så kika in i ugnen med jämna mellanrum.

När du tar ut granolan så kommer den att kännas lite mjuk, men den stelnar när den kallnat.



» Sanna

MMm detta måste jag testa!!

Svar: Di it! :o)
Linda Einemark

2015-03-05 // 22:56:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback