» PASSIONSFRUKTSTÅRTA

Den här passionsfruktstårtan gjorde jag till nyår. Jag tyckte att den blev aningen lös så jag la till ett blad gelantin i receptet. Annars var den himla god!



Ingredienser:

300 g mandelmassa
2 ägg
2 msk kakao

5 st  gelatinblad 
2 st  ägg 
2 dl  lätt crème fraiche 
400 g  lätt färskost,, t ex Philadelphia 
1,5 dl  strösocker 
1 tsk  vaniljsocker 
2 msk cointreau (alt saft och skal från 2 lime)

Garnering:
1 st  gelatinblad 
2 msk  strösocker 
4 msk  vatten 
3 st  passsionsfrukter 
några droppar gul karamellfärg

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175°. Riv mandelmassan och rör ner ägg och kakao. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter. Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 20 min. Låt kakan kallna och skär loss den från formen. Diska och torka formen och lägg ner kakan igen.
2. Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min. Dela äggen. Blanda äggulor, creme fraiche, ost, socker, vaniljsocker och limeskal till en slät smet.
3. Värm cointreau i en kastrull. Ta upp och låt gelatinbladen smälta i. Låt svalna något och häll ner i en tunn stråle i ostsmeten under omrörning. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd ner i smeten. Häll blandningen i formen och släta till ytan. Ställ i kylen minst 1 timme.
4. Lägg gelatinbladet till garneringen i kallt vatten ca 5 min. Koka upp socker och vatten i en kastrull. Ta upp och låt gelatinbladet smälta i kastrullen. Halvera och skrapa ur passionsfrukterna, ta inte med hinnorna. Blanda ner passionfruktsinkråmet i kastrullen och låt svalna. Droppa i några droppar karamellfärg. Häll gelén över tårtan. Ställ i kylen tills gelén stelnat, minst 1 timme.
5. Lossa kakan från formen och servera som dessert.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback