» NÖTKAKOR MED CHOKLAD (nästan utan kolhydrater)

Igår så testa jag att göra ett gäng nästan kolhydratsfria kakor till pappa. De blev faktiskt inte så pjåkiga! Lätta att göra var de oxå :) Man får platta ut dem till den storlek som man vill ha dem för de flyter inte ut nämnvärt. Mandelmjölet har jag köpt på Lidl, men man kan såklart även mala eget. Jag slog in dem lite fint bara för att det var kul :)

Ingredienser:

2 ägg

50 g smör

2 dl fint hackade hasselnötter

200 gram mandelmjöl

1½ dl sötningsmedel

½ tsk salt

70 g mörk choklad 80%  

 

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.  

1. Smält smöret.  

2. Vispa upp ägget lite.

3. Hacka 50 gram choklad  

4. Blanda alla ingredienser (utom 20 g av chokladen) till en jämn massa.  

5. Forma till bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Tryck ut dem till kakor.  

6. Grädda i ca. 12-15 min (så de får lite färg)  

7. Låt dem svalna lite och ringla över resten av chokladen som du smält.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback