» AVKAPADE FINGRAR

Till Joels farmor hade jag förutom tårtan med mig dessa fingerkakor. Det är ju ändå Halloween tider lixom :o)
 
Ingredienser:
125 g Rumsvarmt margarin
1 1/4 dl Florsocker
½ Ägg
½ tsk Vaniljsocker
4 dl Vetemjöl
½ tsk Bakpulver
1/4 tsk Salt
Ca ½ dl Skållade mandlar
 
Blod:
Röd karamellfärg
1 ½ Florsocker
lite vatten
 
Gör så här:
Rör margarin, florsocker, ägg och vaniljsocker mjukt och smidigt. Tillsätt mjöl, salt och bakpulver och arbeta ihop till en deg. Låt vila i kylskåpet i ca 30 minuter. Värm ugnen till 160°. Dela degen i två delar och rulla två längder, ungefär lika tjocka som en 50 öring. Kapa cirka 8 cm långa bitar och forma till fingrar. Gör de smalare och mer definierade än du tänkt dig för de flyter i i ugnen. Tryck ner en mandel som nagel.  Forma knogar och skär “fingerveck” med en kniv. Stoppa in en provkaka i ugnen för säkerthets skull. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Blir fingrarna för tjocka gör dem lite smalare :o). Låt vila på plåten några minuter innan du lyfter dem. Blanda till blodet medans de kallnar och doppa sedan snittytan i blodet. Om "nageln" skulle lossa från fingret så går det fin fint att fästa den med en liten klick kristyr.
 
Receptet hittade jag på den inspirerande bloggen "Bli min Jäst".



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback