» KEY LIME PIE

Jag har varit usgen på att testa Key lime pie länge nu, men det har lixom inte blivit av att jag gjort någon. Igår fick jag äntligen tummen ur :o) Den var väldigt enkel att göra och den blev riktigt god. Söt och syrlig på samma gång! Pajen kan serveras aningen med maräng eller med grädde, men jag kände att grädde skulle passa bäst så det fick det bli. För att väga upp den syrliga pajen så sötade jag grädden med 2 tsk ströcker innan jag vispade den. Den här pajen kommer jag definitivt att göra fler gånger.
 
 

Ingredienser:

 

200 g krossade digestivekex

50 g smält smör

1 msk vaniljsocker

4 äggulor

1 burk kondenserad mjölk

1 dl pressad limejuice (cirka 2-3 stycken lime)

 

1½ dl grädde

2 tsk strösocker

lime att dekorera med

 

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Mixa digestivekexen fint. Tillsätt vaniljsocker och smör och mixa ihop. Tryck ut smulrona i en normalstor pajform. Grädda den i 8 minuter. Låt den sedan svalna helt. Sänk ugnstemperaturen till 175 grader. Lägg äggulorna i en bunke och vispa dem lätt, inte så att det blir skummigt utan bara så de blir släta. Tillsätt den kondesnerade mjölken och rör till en jämn smet. Pressa saften ur limen och rör ner denna i ägg- och mjölkblandingen. Häll blandningen i pajformen och jämna till. Grädda i 20 minuter. Låt svala helt och ställ sedan in den i kylen. Pajen går även bra att frysa, men bör då tas upp en timma innan servering.

 

Dags att dekorera. Vispa grädden och sockret så du får en härligt konsistens på grädden. Spritsa sedan ut den på den kalla pajen. Dekorera med limeklyftor och rivet limeskal.

 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback