» MJUK LINGONPEPPARKAKA

I söndags så blev jag så vansinnigt sugen på mjukpepparkaka med en touch av lingon så jag googlade recept och hittade detta! Den blev verkligen jättesaftig och god! Vet inte om det var för att jag använde crème fraiche istället för filmjölk som det stod i receptet, men den blev verkligen god!
 

Ingredienser:
3 ägg
2½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
70 g smör
2 msk pepparkakskrydda
1 dl  lätt crème fraiche
3.5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa  salt
1 dl  rårörda lingon
 
smör och mandelspån och ströbröd till formen
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader varmluft. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt. Smält smöret med pepparkakskryddan och blanda det med creme fraichen och sedan med äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten tillsammans med rårörda lingon. Smörj en sockerkaksform och bröa först med krossat mandelspån. Efter det fyller du i smörluckorna genom att hälla i lite ströbröd och bröa även med detta. Eventuellt så kan man utesluta ströbrödet, men jag ville inte riskera att kakan fastnade i formen. Fyll med smeten och grädda kakan i cirka 45 minuter eller tills provstickan är torr. Men pass på, du vill inte ha inne den föööör länge för då riskerar du att den blir torr.

Till serverade jag lätt vispad grädde som jag blandat med några skedar rårörda lingon. Jag pudrade även över lite florsocker, mest för utseendets skull :o) Så här såg den ut inuti:

 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback