» SUPERENKEL OCH GOD KOLAGLASS

Igår var Sandra och Andreas här och hjälpte oss att måla. Det är inte klokt vad mycket fortare det går att måla när man är fler. Dessutom så är det mycket trevligare :o) När vi målat klart åt vi glass och sedan gick vi till Södra Långvattnet och badade. Det var första doppet för i år om man inte räknat med de vinterbad jag gjort. Det var riktigt härligt! Jag skulle gissa på runt 20 grader :o) Nu känns det som att det är sommar på riktigt när man badat!
 
Och mer sol och mad lär det bli i Barcelona! Wihooo!
 
 
Glassen vi åt var en kolaglass. Lätt den enklaste glassen jag någonsin gjort utan krånglig kokning med ägg. Här kommer receptet:
 
Ingredienser:
1 burk karameliserad kondenserad mjölk (google it :o)
1 burk kondenserad mjölk
5 dl vispgrädde
1 vanlijstång
 
Gör så här:
Blanda den okamerliserade kondenserade mjölken, grädden och fröna från vaniljstången i en bunke. Vispa med elvisp tills att blandningen blivit tjockare. Den kommer inte att bli jättetjock. Jag vispade kanske i fyra minuter. Häll upp blandingen i en form och klicka ner kolasåsen, dvs den karameliserade kondenserade mjölken. Rör om lite lätt så att kolaåsen fördelar sig, men inte för mycket för du vill ha kvar tjocka stråk av härlig kolasås. Frys i fyra timmar. Ät och njuuuuut! :)
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback