» THE MIDSUMMER CAKE

Årets midsommartårta bestod inte bara av jordgubbar utan även av nötmaräng, rabarberkompott och lemon curd mousse. En väldigt god kombination som kändes somrig och frisk!
 

 

Börja med att baka (eller köpa om du är lat) själva tårtbottnen. Jag brukar använda mig av det här receptet som jag tycker funkar kanon. Tårtbottnen låter du sedan svalna och skär den sedan i tre lager. Jag ville lyxa till det med ytterligare ett lager så jag gjorde även en...

 

... nötbotten:
3 äggvitor
1 dl socker
75 g sötmandel
75 g hasselnötter


Gör så här: Hacka nötterna i en matberedare. Inte för fint, du vill ha lite crunch kvar :o) Vispa äggvitor tills det blir ett vitt skum. Häll sedan i lite socker i taget under fortsatt vispning. Häll sedan försiktigt i nötterna och rör lätt till en jämn smet.Klicka smeten i en spritpåse och spritsa ut en rundel. Grädda i 175 grader i cirka 25 min.

 

På den första tårtbottnen så vill du ha..

 

..rabarberkompott:
2 stor själkar rabarber
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
½ msk potatismjöl
1 msk vatten

 

Gör så här: Skala raberbern och skär den i små bitar. Låt den koka tillsammans med sockret och vaniljsockret tills du får en slät kräm. Smaka av. Är det för surt så tillsätter du bara lite mer socker. Tag av från plattan och skaka vatten och potatismjöl och rör ner detta. Låt svalna innan du breder den på kakan.

 

På den andra tårtbottnen så vill du ha...

 

..lemon curd mousse:

1½ dl grädde

3 msk lemon curd

 

Gör så här: Vispa grädden och blanda med lemon curd. Bred sedan över tårtbottnen.

 

Lägg sedan på nötmarängtårtbottnen. Du behöver nu cirka 1½ liter jordgubbar. Skiva dessa tunt och spara de fina lika stora bitarna till dekorering. De andra mosar du med en gaffel och lägger på nötmarängen. Avsluta med en vanlig tårtbotten.

 

 

Spacka hela tårtan tunt med grädde. Dekorera med jordgubbar och avsluta med att spritsa grädde runt kanten. Jag använde Wiltons tyll M1. För att täcka och spritsa tårtan så behöver du cirka 4½ dl grädde. Alltså totalt cirka 6 dl grädde om man räknar den du blandat med lemon curden.

 

Om tårtan får stå så blir nötmarängen mjuk, men det gör inget för det är det krispiga från nötterna du vill åt :o)

 

 


Ser riktigt proffsig ut! :D mums

Svar: Tack! :o)
Linda Einemark

2013-07-02 // 18:03:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback