» GLASS- GRUNDRECEPT & POLKAGLASS

Om ni inte har investerat i en glassmaskin så tycker jag ni ska göra det. Det är så mycket godare med hemmagjord glass än köpt! Dessutom så vet man precis vad som är i och man slipper stoppa i sig en massa konstiga ingredienser. Det är faktiskt väldigt enkelt att göra glass och med ett enkelt grundrecept så kan man sedan variera smakerna i all oändlighet. Egentligen så kan man stoppa i lite vad som helst som man tycker är gott. I fredags gjorde jag en glass som jag tycker är väldigt god, nämligen polkagrisglass!
 
 
Ingredienser:
1 vaniljstång (eller 2 tsk vaniljsocker, men det blir MYCKET godare med vaniljstång)
4 dl 3% mjölk
3 dl vispgrädde
5 äggulor
2 dl strösocker
 
Smaksättning:
1 dl polkagrisar
några droppar peppermintsolja
 
Gör så här:
Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Koka upp grädde, mjölk, vaniljstång och frön i en tjockbottnad kastrull. Drag av från värmen och plocka upp vaniljstången. Vispa äggulor och socker pösigt i en separat bunke. Häll gräddmjölken i en jämn stråle över äggblandningen samtidigt som du vispar och häll sedan tillbaka allt i kastrullen. Sjud blandningen till 85 grader eller tills den börjar tjockna. Den får inte koka för då stelnar gulorna och du får en gryning glasscreme. Om du har tid så låter du nu glasscremen mogna i kylen över natten. Har du bråttom så låter du den svalna helt i kylen och kör den sedan i glassmaskinen tillsammans med pepparmintsoljan. Medans glassen går i glassmaskinen så mixar du polkagrisarna tämligen fint. När glassen är klar så rör du i polkagriskrosset och häller sedan över glassen i en bunke som får vila i frysen 2 timmar innan servering.
 
 
De här dessertskålarna i en härlig mingrön färg som jag är lite kär i har jag gjort i keramiken den är terminen. Målet denna termin var och är att göra lite mer grejer som man kan ha användning av. Första terminen så exprimenterade jag mycket :o) Den här gången har jag inte ens drejat en en gång ännu. På onsdag tänkte jag göra ett gäng soppskålar.
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback