» MJUK PÄRONKAKA

I helgen gjorde jag den här päronkakan. Egentligen så skulle det bara vara 1,1 dl farinsocker i, men jag tycket den var lite väl osöt så jag har lagt till en deciliter vanligt socker i receptet. Om ni tycker att det är lite lustiga mått så betyder det att jag hittat receptet på en amerikansk sida och översatt det till svenska. Kakan var god och det var gott med päron i. Mitt tips är att inte snåla med päronen. De gör kakan saftig :o)
 

Ingredienser:
4,5 dl mjöl
1,1 dl grahamsmjöl
1 msk bakpulver
½ tsk malen ingefära
½ tsk kanel
1/4 tsk mortlad kryddpeppar
1,1 dl farinsocker
1 dl strösocker
½ tsk salt
2 ägg
2,25 dl filmjölk
4 msk smör
2 fasta päron, den rundare sorten
3 msk farinsocker
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 190 grader. Klä en brödform med bakplåtspapper. Blanda alla torra ingredienser i en skål. I en annan skål vispa snabbt ihop ägg, filmjölk. Tillsätt smält smör och blanda. Blanda ihop alla ingredienser och rör tills allt är blandat. Häll hälften av smeten i brödformen. Kärna ur päronen, men skala dem inte. Skär dem i 4 mm tjocka skivor. Stick ner dem ganska tätt i smeten. Klicka ut resen av smeten ovanpå päronen och stick ner resten av päronen, men låt de sticka upp lite ur smeten. Strö över farinsocker. Grädda i 40-60 minuter tills provstickan du sticker i kakan är torr. Pudra över lite florsocker innan servering.
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback