» ALBINS 1-ÅRS TÅRTOR

 
Igår levererade jag två sånna här tårtor till våra grannar vars son fyller 1 år. Normalt så gör jag ju tårtor mest med blommor och då går ju det mesta att förbereda. Den här gången så var jag tvungen att göra många av dekorationerna vid samma tillfälle som tårtan monterades vilket gjorde att det var lite pilligt och tog längre tid. Jag tror faktiskt det tog 6 timmar totalt att spackla dem och dekorera dem. Innan det så hade jag förberett själva tårtbottnarna, bokastavsklossarna, converse skorna, blommorna och bollarna längst ner. Men det var väldigt roligt att göra dem och att testa på något annorlunda! :o)
 
 
Här hittar ni beskrivningen till converse skorna. De var inte speciellt svåra att göra, men det var lite pilligt att trä igenon skosnörena :o)
 
 
Tårtbottnar med fyllning emellan är ju inte alltid så himla runda och jämna. För att få en fin och jämn finish på tårtan så spacklar med fördel den med någon typ av smörkräm när man använder sockerpasta. Använder man grädde så smälter sockerpastan. Det går dock utmärkt att använda grädde om man täcker tårtan med marsipan.
 
Här är ett jättebra klipp som beskriver hur man får en jämn och fin tårta. Man ska inte vara rädd att fläska på med smörkräm runt tårtan, men kan ändå ta bort det mesta med spackelspaden sedan. Tar man för lite smörkräm finns risken att man ändå bara får fylla i ojämnheterna med mer och dra över tårtan igen med spackelspaden så på med massor av smörkräm på en gång istället :o) Dock så tycker jag inte det är speciellt gott med mängder av smörkräm så jag försöker ta bort så mycket som möjligt utan att själva bottnarna syns igenom.
 
 
 
Tårtan består av ljusa bottnar och är fylld med nedanstående ingredienser. Den är spacklad med citronsmörkräm och täckt med sockerpasta. Recept på fyllningar och smörkräm kommer i senare inlägg så de hamnar i rätt kategori :o)
 
 


Så fantastiskt fina tårtor! Hade äran att få smaka idag, lika goda som snygga. Min dotter fyller 2 i oktober, kanske kan man få göra en beställning då :)

Svar: Hej Daniela! Roligt att höra att du gillade dem :o) Inte alls omöjligt att jag skulle kunna fixa en tårta i oktober. Du kan väl höra av dig när det närmar sig så får vi se hur landet ligger :o)
Linda Einemark

2014-04-12 // 21:57:34

Wow Linda vilken tårta!!!! Hoppas allt är bra med dig. Jag följer ofta din blogg😀. Kram

Svar: Hej Karin! Roligt att höra att du tittar in här ibland! Hoppas allt är fint med dig oxå! kram
Linda Einemark

2014-04-12 // 22:44:34
» Maria

Halkade in här för att glutta mer på er fina renovering! Sen såg jag dina fina tårtor också! :) Du har talang för detta!

Svar: Tack! Vad glad jag blir :o)
Linda Einemark

2014-04-14 // 08:59:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback