» CLEMENTINPANNACOTTA

Bloggtorka? Näää.. jag har bara inte ägnat de senaste dagarna åt något som är värt att skriva om. Nåja, förutom Nyår som spenderades i goda vänners lag på ett hotell där vi badade bubbelpool, åt fyra rätters middag på kvällen och skålade i champagne på takterrasen vid tolvslaget. En mycket lyckad nyårs afton!

Sen dess så har jag mest legat i soffan och kollat på serier :o) Jag måste erkänna att jag nu börjar bli lite smått rastlös. Det är inte så att jag längtar efter att börja jobba igen, gud nej, men jag behöver saker att göra annars deppar jag ihop känner jag.

Det var tre saker som jag hade lovat mig själv att ta tag i under ledigheten. Det första var att beställa kort och förstoringar från vår USA resa, den andra grejen var att sätta upp sockeln under skåpen i köket och den tredje var att beställa förlovningsringar. Jag kan stolt meddela att faktiskt alla saker har blivit gjorda *hehe* Jag är nyfiken på hur förstoringarna blev, men ännu mer nyfiken är jag på hur våra förlovningsringar kommer att se ut live! Vill ha dem nu!

Idag var mamma och pappa här på middag och eftersom jag fick nya fina tallrikar i julklapp och jag kände att jag behövde något att pyssla med igår så fixade jag ihop tre små mini desserter :o) En clementinpannacotta som ni hittar receptet på här nedan. Varför det blev clementin och inte apelsinpannacotta berodde helt enkelt på att jag hade en massa clementiner över sen jul som höll på att bli lite väl mogna. Jag kan iaf bara meddela att det gick alldeles utmärkt att byta ut apelsinerna mot clementiner istället. I den skålen så hittar man äppel/päron smulpaj med vaniljsås. Sabina bjöd på paj där hon använt både och äpple och päron och det var riktigt gott! Sist men inte minst kladdkaka med grädde och en liten clementinklyfta som jag pillade ut ur skinnet. Vilket jobb, tur att det bara krävdes fyra stycken *hehe* Jag fuskade faktiskt lite och köpte en sån där liten aluminiumform med kladdkaka från Frödinge :o)

 
Ingredienser till 5 normal stora portioner:
2 1/2 gelatinblad
4 dl vispgrädde
1/2 dl socker
1/2 vaniljstång
1 rivet skal av två clementiner
2 msk saft från clementin

Gelé:
2 gelatinblad
2 dl saft från clementin

Garnera med:
choklad  

Gör så här:
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Snitta upp vaniljstången och skrapa ur fröna.Blanda grädde, vaniljstång med frö, socker, apelsinskal och saft i en kastrull. Koka upp och ta kastrullen från värmen och låt dra i 10 minuter. Ta upp vaniljstången. Krama ur vattnet ur gelatinbladen och låt dem smälta i grädden. Häll upp pannacottan i 5 portionsglas och låt stå i kylen i 3 timmar för att stelna.

Gelé: Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Värm 1 dl av apelsinsaften. Ta upp gelatinbladen och låt dem smälta i den varma saften. Rör i resten av saften och häll försiktigt gelén över pannacottan. Låt stelna i 1 timme.

Smält choklad och fyll en spritspåse med en liten tyll eller för en spritspåse av bakplåtspapper med chokladen. Spritsa ut löv på bakplåtspapper och låt stelna. Om man vill att löven ska se lika dana ut så är det lättast om man först ritar ett löv på vanligt papper som man sedan lägger under bakplåtspappret när man spritsar.

 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback