» ÉCLAIRER MED CHOKLADFYLLNING

Det här är andra gången som jag gör ett recept ur Roay Fares kokbok Sweet och även denna gång så känns det inte riktigt som att recepten är tillräckligt genomtänkta och provade innan de sätts på pränt i en kokbok. Det gör mig lite irriterad faktiskt. Jag brukar faktiskt nästan alltid lyckas när jag följer recept och inte freestajlar för mycket så när jag nu testat två recept som inte riktigt håller måttet så kan jag bara dra slutsatsen att det är något vajsning med receptet. Förra gången så testade jag hans äppelpaj med mandelmassa. Mandelmassan skulle blandas med ganska så många ägg och det slutade med att smeten blev alldeles för lös och ville inte sätta sig i ugnen trots att den var inne långt över tiden.

Hur som helst, själva eclairerna blev bra, men chokladkrämen i receptet nedan blev för lös enligt min mening och en ganska så smaklös. Jag hade velat ha mycket mer chokladsmak så om jag gör den igen så kommer jag att minska ner på vätskan och tillsätta mer mörk choklad!

 

Ingredienser:
Éclairer:

1 1/2 dl  vatten 
1 1/2 dl  mjölk 
100 g  smör 
1/2 tsk  salt 
1 tsk  strösocker 
3 dl  vetemjöl (180 g) 
4  ägg 

Chokladkräm:

100 g  mörk choklad (70 %) 
2  äggulor 
1/2 dl  strösocker 
1 1/2 msk  maizena majsstärkelse 
2 1/2 dl  mjölk 
1/2 dl  vispgrädde 
50 g  osaltat smör 

Garnering:

25 g  mörk choklad (70 %) 
1 msk  florsocker 

Gör så här:

1. Chokladkräm: Hacka chokladen och lägg i en bunke. Blanda äggulor, socker och majsstärkelse i en annan bunke. Koka upp mjölk och grädde och häll det över äggulorna. Blanda väl. Häll tillbaka i kastrullen.

2. Sänk värmen och sjud under omröring tills krämen tjocknat, ca 2 min. Häll krämen över chokladen och klicka i smöret. Blanda väl till en slät kräm. Låt kallna i kylen.

3. Kakor: Sätt ugnen på 250 grader. Koka upp vatten, mjölk, smör, salt och socker i en kastrull. Sänk värmen och blanda sedan i mjölet. Rör till ­en slät smet. Ta kastrullen från plattan och blanda i ett ägg i taget, använd gärna elvisp.

4. Fyll smeten i en strut med slät tyll. Spritsa ut runda éclairer på en plåt med bakplåtspapper. Sätt plåten mitt i ugnen och sänk ugnsvärmen till 175 grader. Grädda ca 30 min. Låt éclairerna kallna på galler.

5. Gör ett litet snitt i éclairerna och spritsa i chokladkrämen. Smält den mörka chokladen till garnering. Ringla den över éclairerna. Pudra över florsocker vid servering.

 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback