» PRINSESSTÅRTA MED SUGARVEIL

Jag gjorde en beställning från Strössel & Annat här för nån vecka sen och förutom att bunkra upp med sockerpasta så köpte jag även en spetssilikonform och "sugarveil". Sugarveil är ungefär som glasyr i konsistensen men mycket segare när den torkar. Min bror fyllde år i tisdags så jag passade på att göra en klassisk prinsesstårta i miniformat med en spetskant :o)
 
 
När man använder sugarveil så blandar man till glasyren enligt förpackningen. Man behöver väldigt lite för att fylla silikonformen så blanda inte till för mycket (det gjorde jag *hehe*). Sen klickar man bara ut glasyren över formen och drar bort överflödet med något platt, typ en degskrapa. Det är viktigt att det bara är själva mönstret som är fyllt med glasyr annars så får man klippa och greja när spetsen har torkat. Antingen kan man låta spetsen torka i formen i rumstemperatur i några timmar eller så sätter man in den i ugnen i 110 grader i cirka 10 minuter. Sedan är det bara att låta det svalna en aning och sedan pilla bort spettsen. Det var faktiskt inte alls speciellt svårt :o)
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback