» CAKE POPS

 

Cake pops är verkligen så lätt och roligt att göra och går att variera i all oändlighet med smaker, färger och strössel.

Du behöver:
valfri kaka, köpe eller hembakad
färskost
vit eller mörk choklad
strössel
pinnar eller sugrör delade på hälften

Som bas brukar jag använda av kladdkakeballerina eller rester av sockerkaka. men det går bra att i princip använda vilken kaka som helst :o)

Gör så här:
Mixa kakorna fint. Tillsätt lite färskost och mixa tills du får en deg. Beroende på hur torra kakorna är så behöver du olika mycket färskost så får ta känna dig fram. Börja med lite och addera mer om degen känns för smulig. Den ska ha ungefär samma konsistens som chokladbollssmet. Till ett paket Ballerinakex så går det åt 3-4 msk färskost så inga större mängder alltså.

Rulla degen till bollar och stick ett halvt sugrör i varje. Låt vila i kylen minst 20 minuter så de hinner stelna.

Smält chokladen. Jag brukar köra på full effekt i micron i typ 30 sekunder och sen ta ut och röra runt lite. Så håller jag på tills allt är smält. Går mycket snabbare än att hålla på och krångla med vattenbad :o)

Doppa cake popsen i chokladen och låt överflödet rinna av innan du strö över strössel. Låt sedan kakorna stelna i kylen.

Klart! Lätt som en plätt och väldigt dekorativt och mumsigt! :o)

 



» Sanna

Åh, vad fina de blev! :) Jag har försökt men aldrig riktigt lyckats så bra. Ska på det igen! :D

Svar: Bara att testa igen! Skam den som ger sig ;o)
Linda Einemark

2015-09-02 // 16:26:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback